logo van Webburo Spring BV

Hoe ben je een goede werkgever voor mensen met autisme?

Hoe ben je een goede werkgever voor mensen met autisme? van Webburo Spring BV
  • Categorie:

    Websites

Bij Webburo Spring werken vooral mensen met autisme. René heeft zeven medewerkers in dienst, een stagiair en iemand via een werkervaringsplek.

Hoe word je een goede werkgever voor mensen met autisme? René leerde het meeste door ervaring op te doen. Dus ook door fouten te maken, zoals toch iemand aannemen waarbij zijn intuïtie iets anders zei.

‘Er zijn weinig bronnen die ik kan raadplegen. Ik ken namelijk geen werkgevers die hetzelfde doen als ik. Je hebt wel bedrijven die mensen met autisme opleiden en die daarvoor betaald worden door het UWV. Maar na zo’n opleiding hebben ze nog geen werk. Omdat ik mijn medewerkers niet alleen opleid maar ook aanneem, kom ik niet in aanmerking voor een subsidie of vergoeding voor de opleiding. Dat voelt oneerlijk, want ik bespaar de samenleving veel uitkeringsgeld, maar de regels zijn nu eenmaal zo.’

Waar nieuwe medewerkers doorgaans worden geselecteerd op hun vaardigheden, kennis en kwaliteiten, moet René andersom te werk gaan. Want wanneer je soms al jaren alleen thuis zit, weet je vaak niet meer (of nog niet) wat je kunt. Zelfs als je het bouwen van websites in bijvoorbeeld WordPress leuk vindt, blijkt het programmeren dat Webburo Spring doet toch iets heel anders te zijn. Dus wanneer iemand contact zoekt, rechtstreeks of via een tussenpersoon, kijkt René vooral of die persoon in het team zou passen en naar motivatie.

‘Of iemand past in het team, dat is een kwestie van intuïtie. Om de motivatie te ontdekken geef ik huiswerk mee op het gebied van HTML of CSS. Ik zeg: kijk maar wanneer je het af hebt. Er is geen deadline of termijn. Maar je moet wel zelf naar mij toe komen. Ik weet inmiddels dat ongeveer de helft nooit meer van zich laat horen. Een klein deel laat weten dat het niet is gelukt. Met ongeveer een kwart van de sollicitanten gaan we uiteindelijk wel verder.’

‘In de begeleiding op het werk ben ik vooral rustig en bemoedigend. Mijn basishouding is: Nee, je bent niet gek, en: Ja, het komt goed. Ik geef complimenten over de dingen die goed gaan. Als iets niet lukt moedig ik aan om hulp te zoeken. We gaan samen ontdekken wat je kunt. Ik geef geen antwoorden maar stel vragen waardoor je zelf ontdekt wat er nodig is en hoe het voor jou het beste werkt.’

‘Ik huur een jobcoach in die twee dagen per maand hier op kantoor gesprekken voert met de medewerkers. Waar ik alleen in het werk begeleid, kijkt zij breder en kan ze bijvoorbeeld ook coachen bij dingen die in de thuissituatie spelen. Met haar kan ik zelf ook sparren.’

‘En wat heel gaaf is, is dat de oudere medewerkers nu ook een rol beginnen te pakken in de opleiding en begeleiding. Ik was laatst iets vroeger op kantoor dan afgesproken en zag tot mijn verrassing dat de senioren een demo gaven aan de junioren. Het gaat ook niet om wat iedereen individueel kan, maar juist om het groepsproces en hoe iedereen elkaar kan aanvullen en versterken. Als er een nieuwe medewerker bij komt is het ook altijd weer even zoeken naar een nieuw evenwicht. Ik wil graag groeien, maar dat kan beter niet te snel gaan.’

De inrichting van het kantoor is uiteraard afgestemd op de behoeften van mensen met autisme. Ook heeft de aard van de medewerkers effect op het contact met de klanten en op de keuze voor bepaalde klanten. Daarover meer in andere blogs!