Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Loes en Nienke Vork van bestelbijdeauteur.nl vertellen over hun ervaringen met Webburo Spring tijdens de ontwikkeling van hun platform
‘We zochten een webbouwer die verschil maken net zo belangrijk vindt als wij’
Loes en Nienke Vork zijn moeder en dochter en samen de oprichters van het online boekenplatform Bestelbijdeauteur.nl, waar honderden (straks duizenden) bijzondere boeken op staan die rechtstreeks bij de auteur besteld kunnen worden. Waarom lieten Loes en Nienke Vork hun platform door Webburo spring bouwen en hoe is dat bevallen?
Loes Vork: ‘We wilden graag samenwerken met een partij die niet alleen goede techniek levert, maar met wie we ook een klik hebben op basis van gedeelde waarden. Een webbouwer die begrijpt waar wij voor staan en die oprecht een waardevolle bijdrage wil leveren aan ons bedrijf. Een webbouwer ook, met wie we echt inhoudelijk zouden kunnen samenwerken, omdat we de online wereld goed willen begrijpen. Zo is bijvoorbeeld SEO niet alleen een kwestie van techniek, maar ook van inhoud die we zelf aan de site toevoegen. Hoe beter we begrijpen hoe die onderdelen elkaar beïnvloeden, hoe beter ons platform draait.’
‘Ik kende meerdere webbouwers persoonlijk’, vertelt Loes Vork, ‘maar we kozen bewust voor René van Maanen en zijn bedrijf omdat wij hem ook als een ‘verschilmaker’ zien. We hebben ons bedrijf opgericht om verschil te maken voor een groep auteurs waarvoor op dat moment geen plaats was in de boekenwereld. Natuurlijk willen we geld verdienen met ons bedrijf, maar de belangrijkste winst die we maken, is dat verschil.’
‘In Nederland verschijnen jaarlijks zo’n 20.000 tot 30.000 nieuwe boeken. In de boekhandels en in de media zie je echter alleen de bekende auteurs en de bestsellers. Als lezer gaan er dus heel veel mooie boeken aan je neus voorbij. Ik ben zelf marketingadviseur én auteur en besloot een platform op te richten voor zelfverkopende auteurs, zodat deze meer lezers bereiken en meer verdienen aan hun boeken’ aldus Loes Vork.
Nienke Vork studeerde op dat moment Ondernemerschap aan De Haagse Hogeschool en was meteen enthousiast. Zij koos het boekenplatform als bedrijf om op af te studeren en werkte het bedrijfsplan uit, inclusief marktonderzoek, marketingplan en financieel plan. Ondertussen werd het bedrijf meteen ook echt opgericht door het duo. In september 2022 vonden het eerste gesprek met de webbouwer plaats. Vijf maanden later (februari 2023) ging het platform stil live en konden de eerste auteurs hun boeken plaatsen. De officiële lancering van Bestelbijdeauteur.nl was ongeveer een jaar later, in april 2024 met honderd boeken op het platform. Die verlate lancering was een bewuste keuze.
‘Tijdens de ontwikkeling van de site hebben we ervaren dat je je als klant van een MVO ondernemer oftewel een ‘verschilmaker’ anders moet gedragen dan gebruikelijk. Natuurlijk moet je samen goede afspraken maken over de kosten, de werkzaamheden en de deadline, maar je moet ook beseffen dat er soms even ándere dingen belangrijker zijn dan jouw website. Of dat jouw manier van communiceren niet altijd zo geschikt is.’
‘Het ‘superfocusteam’ van Webburo Spring bestaat uit (merendeels) jongens die eerst thuis zaten. Dat worden ‘mensen met afstand tot de arbeidsmarkt’ genoemd. Maar eigenlijk is het de arbeidsmarkt die afstand heeft, en die zelfs expres afstand houdt. Vaak willen thuiszitters graag werken, maar hebben ze iets extra’s nodig zoals persoonlijke begeleiding of een werkomgeving zonder prikkels. Daar moet je als werkgever dus wat meer moeite voor doen. Deze werknemers zijn ook extra kwetsbaar. Wat gevoeliger voor werkdruk bijvoorbeeld, of voor de donkere maanden. Of zo uit het lood geslagen door persoonlijke tegenslag, dat de superfocus even helemaal dáárop is gericht en werken niet meer lukt.’
‘René van Maanen is een man die enthousiasme en energie uitstraalt, en die blij en trots is dat hij zijn bedrijf op deze manier heeft ingericht. Die normaal gesproken van de daken schreeuwt dat meer bedrijven dit moeten doen, omdat het zoveel oplevert. Maar tijdens het ontwikkeltraject van ons platform lag hij er wakker van dat hij de met ons afgesproken deadline niet kon halen. Dat hij voor zijn medewerkers moest zorgen, in plaats van voor onze site… Gelukkig besprak hij dat uiteindelijk met ons. En natuurlijk vonden we het jammer dat we nog even geduld moesten hebben, maar echt problematisch was het nou ook weer niet. We hadden immers besloten om ons platform pas met veel tamtam te lanceren als we zeker wisten dat het allemaal goed werkte én er een aantrekkelijke hoeveelheid boeken op zou staan.’
‘Als het niet goed gaat met een medewerker, is dat voor de werkgever juist hét moment om verschil te maken. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat hij op het werk kan blijven komen en de verbinding met de wereld niet kwijt raakt. Door ervoor te zorgen dat er even geen tijdsdruk is. Door aan te voelen wanneer er extra ruimte nodig is, en wanneer juist een extra aansporing. Door begeleiding op maat te geven en daar ook weer deskundigen voor in te schakelen. En door met je klant te bespreken wat er aan de hand is. Wij hadden daar alle begrip voor. Duidelijkheid en waarde leveren zijn voor ons belangrijker dan snelheid.’
‘Als je klant bent van een verschilmaker, dan moet je beseffen dat dat zo werkt. En moet je de consequenties ervan aanvaarden. Dan is je site maar een maandje later klaar. Of beter: dan maak je maar een realistische planning die ruimte biedt aan dit soort situaties. Zodat de verschilmaker zich gesteund voelt om op zijn manier te ondernemen en met zijn medewerkers om te gaan.’ ‘We hadden een intern een opleverdatum voor onze site, maar de datum waarop we er officieel mee naar buiten traden lag een paar maanden verder. De vertraging gaf ons de tijd om andere dingen achter de schermen nog wat verder uit te werken.’
‘Inmiddels draait ons platform naar volle tevredenheid. Er worden wekelijks enkele nieuwe boeken op geplaatst en ook het bereik groeit op organische wijze. Stap voor stap voegen we nieuwe functionaliteit toe. Zo kunnen de auteurs in hun eigen dashboard zien hoe vaak er op hun boek is geklikt en kunnen ze zelf evenementen toevoegen aan de agenda. We zien welke blogs het goed doen qua SEO, en met die kennis kunnen we de andere blogs verbeteren en goede nieuwe blogs toevoegen. Nieuwe ideeën bespreken we met René en daar worden ze vaak nog beter van.’
Heeft Loes nog wensen of adviezen voor René? ‘Jazeker, ik ben benieuwd waar het team mee zou komen als ze eens vrij naar ons platform zouden kijken. Misschien zijn er mogelijkheden waar wij nog niet aan gedacht hebben.’
‘Verder gun ik Webburo Spring veel klanten die begrijpen hoe ze het beste gebruik kunnen maken van zijn superfocusteam. En tegen andere ondernemers zou ik willen zeggen: Wil je zo veel mogelijk verschil maken met je bedrijf? Kies dan bewust andere verschilmakers als partners en maak niet alleen verschil met je producten en diensten, maar ook als klant.’