Veel SEO bedrijven doen een zoekwoorden onderzoek voordat ze beginnen met het optimaliseren van je website. Dat is een uitstekend plan, want met zo'n zoekwoordenonderzoek zorg je er voor dat je:
Zo'n keyword research helpt je bij de juiste focus.
Je kunt zelf ook heel goed een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Dat kost flink wat tijd, tenzij je de juiste (vaak betaalde) tools hiervoor hebt. Je kunt in Google Ads de keyword planner gebruiken. Daarmee kun je op basis van een woord, of aantal woorden, een lijst met alternatieven vinden waarvan Google weet dat er op gezocht wordt. Je krijgt dus suggesties. Bovendien laat Google je zien hoeveel concurrentie er op die woorden is. Je kunt daarmee zelf bepalen of je een woord, waarop veel wordt gezocht, maar waar ook veel concurrentie op is, wel of niet te gebruiken. Soms kun je beter een wordt met een lager zoekvolume gebruiken, waarop minder concurrentie zit.
Met deze gegevens kun je spelen. Je kunt de woorden die Google je als alternatief geeft, ook weer invoeren in de keyword planner, zodat je daar weer alternatieven op krijgt. Houdt van alle woorden het zoekvolume en de concurrentie bij en maak hiervan een lijst van zo'n 10 tot 20 woorden. Bepaal hiervan wellke 5 je in eerste instantie gaat gebruiken om je site te verbeteren.
Dit is het zoekwoordenonderzoek!